Direktørblogging – en “lunken vehicle”?

september 24, 2007 at 11:38 am 1 kommentar

Trine-Maria spørger i dag på sin blog om mod-blogging er det nye læserbrev og henviser til at direktører rundt omkring i det danske erhvervsliv bruger deres blog til at udrede misforståelser og svare igen på lige lovligt kritiske artikler. Det viser endnu engang at en af webloggings styrke er debatten, og ikke mindst at det er en måde at komme til orde og udrede ting, som nogen gange bedre lader sig udrede på skrift.

Inden for it-projektledelse taler man om “hot” and “cold vehicles”, om de kommunikationsformer som man kan udvælge til at kommunikere med sine interessenter i et givent projekt. De varme er typisk samtaler, dvs. et face-to-face møde, hvor man har mulighed for at overbringe mere følsomme fakta. De kolde kommunikationsformer er typisk en plakat, en video eller en email, former hvor man har mulighed for at overbringe mere detaljerede eller komplekse informationer. Måske har man med de mange direktørblogs, der skyder op rundt omkring har fundet en mellemting, der har det personlige præg (herunder selvfølgelig modtagerens bevidsthed om muligheden for at give feedback og stille spørgsmål) fra hot vehicles og muligheden fra de kolde vehicles til at skrive og udrede (forholdvis) kompleks information.

I fredags interviewede jeg nogle af medarbejderne fra Koncern Kommunikation i Region Hovedstaden, omkring deres direktørs blog, en intern direktørblog. Og der er noget der tyder på, at når direktøren tager dette medie til sig, er balancen mellem hot og cold vigtigt. Hvis bloggen bliver for “cold” og kompleks, og ikke lægger op til dialog, er det ikke kun kommunikationsformen, men også modtagelsen af den, der er lunken!

Reklamer

Entry filed under: It, kommunikation, Ord, projekt.

Ord om kræft – fra dem, der har det inde på livet Manden med de gyldne ord

1 kommentar Add your own

  • 1. Camilla Bruun Jakobsen  |  oktober 3, 2007 kl. 3:28 pm

    Jeg synes det er et rigtigt spændende begreb, det her med varm og kold kommunikation. En ting jeg synes der er rigtig interessant ved netop bloggen er, at den udgiver sig for at være meget personlig, uden nødvendigvis at være det. Når jeg taler med folk om blogs, virker det som om mange er beviste om hvor nemt det er, at få nogen til at føre sin blog for sig. F.eks. den travle politikker, der får spindoktorer eller retorikere til at formulere sine tanker for sig, være modulatorer mv. Eller direktører/formænd der udtaler sig på vejne af en større organisation, og derfor skal have clearance for at kunne skrive hvad de mener.

    Måske fungerer ‘profesionelle’ blogs bedst når de er lidt beskidte; en medarbejder der sviner sin egen arbejdsplads eller sin chef til i en offentlig blog. Det viser transperans og åbenhed, og ikke blot glansbilleder pakket ind i en personliggjort kommunikationsform.

    Meget fin blog iøvrigt. Den kommer på min blogroll.

    Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ord, ord, ord

Jeg kan virkeligt godt lide ord. Jeg kan lide at skrive dem, sige dem, tænke dem, og ikke mindst at kløve dem. Det gør jeg her.

Ord jeg har skrevet

Mine ord på Twitter

Feeds


%d bloggers like this: