Mere mashup

oktober 7, 2007 at 3:22 pm 3 kommentarer

Nu er jeg jo lidt pjattet med ord, og som jeg tidligere har været inde på, synes jeg mashup er et af de mere finurlige af slagsen. Derfor vil jeg lige bruge lidt spalteplads på to nye eksempler:

Gårsdagen Øjenvidneberetning fra Modkraft.dk (tak for tippet til Mette G.), hvor en række forudbestemte øjenvidner kunne indrapportere hvad de så på gaden under G13-demoen igår. Fedt tænk, og helt sikkert en koncept der kunne egne sig til et bredt spekter af events og arrangementer, som foregår over et større areal. Det virkede meget “autentisk” at kunne sidde og følge dagens (heldigvis tilforladelige) begivenheder. Det kunne dog være fedt hvis der:

1) hvis der var offentliggjort et nr. så alle kunne mms’e deres oplevelse af dagens begivenheder

2) hvis kortet på en eller anden måde var brugt aktivt. Nu ved jeg ikke lige hvad der kan lade sig gøre, men jeg forestiller mig noget lokationsbaseret, hvor øjenvidneberetningen bliver vist på kortet ud fra hvor den er sendt fra, og ikke ud fra nogle prædefinerede punkter (øjenvidnernes adresser??).

Der er helt klart muligheder i idéen.

Her til morgen læste jeg på Søren Johannessens blog om Popular Baby Names, hvor man, udover at se navnene på et Google map, efter sigende kan:

“[…] få et diagram over udviklingen år for år for et bestemt navn. Du kan uploade et billede med en person der hedder dette navn, skrive kommentarer, stemme på et navn osv.”

Fedt. Men igen er det – i hvert fald for Danmarks vedkommende – som om det med kortet ikke giver så meget information, i hvert fald forestillede jeg mig straks, at jeg ville kunne se hvor mange der hed Carmen i Valby eller på Sjælland, og blev så lidt skuffet. Men det kræver selvfølgelig at der findes den slags data – måske man kunne bruge navnebasen Danskernes Navne til noget?

Jeg har desuden brugt lidt tid på at overveje hvorfor jeg egentlig konsekvent har brugt fælleskøn (artiklen en) foran ordet, når nu alle andre bruger intetkøn og skriver et mashup. Jeg tror det skyldes at jeg fra starten af har tænkt det som et verbalsubstantiv afledt af “at mashuppe”, eller måske at ordet er synonym med den nye applikation der kommer ud af at mixe to eller flere eksisterende. Alt andet lige kan jeg se at jounalister og andre kloge hoveder er ret konsekvente, så nu har jeg rettet alle mine indlæg igennem – og gjort mashup til intetkøn.

Entry filed under: hjemmesider, It, kbh, Mashup, Ord, Verden.

Social network vs. networking sites Landsbytosser?

3 kommentarer Add your own

  • 1. Søren Johannessen  |  oktober 12, 2007 kl. 9:16 am

    Det var et godt ønske til Danmarks Stat. at de flettede navngivet børn sammen med hvilken region evt. kommune disse børn kommer fra. – Derved kunne der laves et Danmarks kort på et Google Maps/Google Earth hurtigt

    Faktisk så god ide, at jeg vil kontakte Danmarks Stat. og spørge om de har de data gratis

    Svar
  • 2. Camilla Bruun Jakobsen  |  oktober 15, 2007 kl. 12:58 pm

    Fedt! Glæder mig til at høre om resultatet…

    Svar
  • 3. Mads-Peter  |  oktober 19, 2007 kl. 2:04 pm

    Lidt humor, apropos mashups.

    Svar

Skriv et svar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ord, ord, ord

Jeg kan virkeligt godt lide ord. Jeg kan lide at skrive dem, sige dem, tænke dem, og ikke mindst at kløve dem. Det gør jeg her.

Ord jeg har skrevet

Mine ord på Twitter

Feeds


