Landsbytosser?

oktober 11, 2007 at 10:36 am Skriv en kommentar

Hvorfor er det lige det er så spændende alt det her med web 2.0, brugerdeltagelse, at vi linker til hinanden osv. Hvad er det for en drivkraft i det, der gør at folk engageret bruger deres tid på et online leksikon, et kommunikationsforum eller en byguide – uden at få en krone for det? Handler det om at vi allesammen i virkeligheden inderst inde er en samling landsbytosser, der har et basalt “snakke-over-hækken” behov, der nu endelig har fundet en platform hvor det kan blive tilfredsstillet?

Apropos landsbytosse så er jeg jo selv mønbo – og en af min barndoms store milepæle var da jeg – efter at have brugt et helt forår på at spurte Stege-Lendemarke tynd på min lyserøde Mustang – kunne hugge bremsen i og sige “NU kunne man give mig bind for øjnene, og sætte mig et hvilket som helst sted i byen, og jeg ville kunne finde hjem alligevel!” (sagt, selvfølgelig, uden stød og med afsnupning af hvert sætningsled). Jeg var på hjemmebane!

For nogle år siden startede jeg et landsbyprojekt op (og startede op er det rette ord, for det blev aldrig til mere end snakken), hvor tanken var at vi, 15-20 mennesker der i forvejen kendte hinanden, skulle flytte ud på landet og komme ind og drikke kaffe hos hinanden, lave fælles mad, hænge ud og alt det der som er hyggeligt når man ikke bor med den uoverstigelige distance som der fx er mellem Valby og Amager imellem sig.

Onde tunger ville dengang vide, at det ALDRIG ville kunne lade sig gøre. Èn ond tunge mente, at det ville være umuligt at finde et økonomisk fodslag. En anden mente at vores projekt var udtryk for vores storbymentalitet (hun læste vist også sociologi), og at vi derfor inderst inde slet ikke ville ud på landet.

Projektet faldt til jorden. Vi tegnede kort hvor vi kunne bo: I en radius af 50 km til centrum af København, at bo længere væk end det gjorde os angste. Og det havde vi altså ikke råd til. Så – på trods af størsteparten siden da har fået børn – bor vi faktisk stadigvæk herinde! Ingen er endnu blevet fristet af et billigt hus i Borup. Heldigvis da.

Men tanken frister mig stadig – og mange andre er efterhånden på vej til at føre det ud i livet. Hvorfor? Fordi det er fedt at være en del af noget. Kald det en klike, et netværk eller bare en vennekreds. Endda værdifællesskab.

Især kvinder er blevet udråbt til at dyrke det her med at netværke (online), med at vende den personlige side ud i blogs og sociale netværkssider. Måske fordi vores relationer og venskaber fra et tidligt tidspunkt består af en-til-en relationer, hvor mænd og drenge oftere ses i kliker?

Entry filed under: kbh, kommunikation, Landsby, Ord, social networking.

Mere mashup Wisdom of crowds!

Skriv et svar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ord, ord, ord

Jeg kan virkeligt godt lide ord. Jeg kan lide at skrive dem, sige dem, tænke dem, og ikke mindst at kløve dem. Det gør jeg her.

Ord jeg har skrevet

Mine ord på Twitter

Feeds


