Brugere – afsender – målgruppe

december 30, 2007 at 10:57 am 5 kommentarer

Modtageren er blevet medproducent, brugerne er dem, der generer indholdet og afsenderen er den nye modtager. Når vi snakker sociale medier kan det være lidt svært at holde styr på ordene, og den traditionelle opdeling i “hvem (afsender) siger hvad (kommunikationsprodukt), til hvem (modtager), hvor (i hvilken kontekst) via hvilke kanaler (medie)” er ligesom ikke rigtig dækkende mere.

Ikke desto mindre kan man have brug for nogle betegnelser, der dækker over de forskellige grupperinger der interagerer på et socialt medie. I takt med vi alle kommer til at opfatte os selv som afsendere på sociale medier, vil nye kommunikationsmodeller sikkert opstå. Men indtil videre ser min opfattelse af hvem der er hvem på sociale medier i al sin enkelhed nogenlunde sådan ud:

brugergrupper.gif

Forstået på den måde at ordet ”brugerne” benytter jeg generelt om alle dem, der skal bruge systemet, og i sociale medier, dem der producerer indhold og drifter systemet. Ordet målgruppen benytter jeg om dem, der er på den traditionelle ”modtagerside”, det vil altså sige brugerne minus den traditionelle afsender – hvis det er muligt at identificere en sådan.

Modellen kan hjælpe lidt på begrebsforvirringen, når man arbejder med eller analyserer sociale medier, men hvis du kender til andre og bedre modeller, så smid et par ord!

Entry filed under: kommunikation, Ord, projekt, sociale medier.

9 gode råd om sociale medier i virksomheder Så skal der ryges

5 kommentarer Add your own

  • 1. Mads-Peter  |  december 31, 2007 kl. 12:08 pm

    Super fede overvejelser. Jeg ved ikke hvorfor jeg aldrig selv har tænkt over, at målgruppe-afsender-medie-optikken faktisk ikke er spor dækkende, når vi taler om sociale medier.

    Men jeg synes måske man udelader en vigtig aktør, hvis man bruger ovenstående model. Nemlig igangsætteren (eller igangsætterne). Selvfølgelig bevæger jeg mig her ind på et slags meta-niveau, men der jo altid nogen der sætter sig ned og udarbejder en eller anden form for platform, som brugerne så begynder at benytte. Og i skabelsen af en sådan platform vil der altid blive truffet nogle valg, der har betydning for den kommunikation, der kan foregå på platformen.

    Mit argument er med andre ord, at der stadig er en afsender i klassisk forstand. Det er blot ikke en afsender af budskab, men af mediet, så at sige. Spørgsmålet er så hvor stor betydning mediet har for budskabet. F.eks. mener Bruno Ingemann (med sin såkaldte “Bollemodel”) at der er en meget stor sammenhæng mellem medie, budskab (og de andre elementer i en kommunikationssituation).

    Svar
  • 2. Camilla Bruun Jakobsen  |  januar 15, 2008 kl. 9:21 pm

    Hmm jeg går faktisk stadig og tygger på et fornuftigt svar på din kommentar. Jeg synes nemlig det er super relevant at snakke om mediet og dets indflydelse på kommunikationen. Og det i endnu højere grad, når man taler sociale medier – som jo netop faciliterer en kontekst, der kommunikeres inden for. Jeg mener altså at fokus skal være på mediets kvaliteter og ikke på udviklerne af det. Nogle ville jo nok mene det var selve mediet der VAR budskabet – så vidt går jeg ikke.

    Når jeg alligevel trækker lidt på det, skyldes det, at det slet ikke var det jeg ville med min lille model. Jeg tænkte mere på at få afklaret hvem man egentlig snakker om, når man snakker om brugerne og målgruppe og hvor snitfladen mellem de to betegnelser er. Men måske du har et bud på en variant af modellen?

    Hmm jeg svarede vist ikke helt på det, du skrev 🙂 – men jeg tror nu nok vi grundlæggende er enige.

    Svar
  • 3. Hvad er sociale medier? « Camillas ord  |  januar 24, 2008 kl. 6:57 pm

    […] mit bud på hvilke centrale tendenser web 2.0 dækker over. Jeg har også diskuteret begreberne afsender, bruger og målgruppe. Nu kommer turen så til at snakke lidt mere om sociale medier – hvad er det egentlig for […]

    Svar
  • 4. Hvad vil I opnå med sociale medier? « Camillas ord  |  marts 29, 2008 kl. 7:51 pm

    […] er jo netop det, der gør sociale medier så interessante: at det vender op og ned på hvem der er modtager og hvem der er afsender). Et behov kunne fx være: ”vi har brug for at få inputs fra vores kunder for at kunne udvikle […]

    Svar
  • […] forlængelse af min snak for noget tid siden om brugere og målgrupper på sociale medier, så er den målgruppe vi […]

    Svar

Skriv et svar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ord, ord, ord

Jeg kan virkeligt godt lide ord. Jeg kan lide at skrive dem, sige dem, tænke dem, og ikke mindst at kløve dem. Det gør jeg her.

Ord jeg har skrevet

Mine ord på Twitter

Feeds


