Så går patientnetværkene i luften

januar 18, 2008 at 11:33 am 3 kommentarer

Så blev det idag, hvor vores speciale blev til virkelighed og seks forskellige patientgrupper nu kan kommunikere med hinanden via patientnetværk (vi har været initiativtagere for den ene af de seks grupper: korttarmspatienterne). Nogen så måske Katrine Kirk i Go’ morgen Danmark fortælle om det imorges – i eftermiddag er der indvielse hos de Danske Regioner.

Selvom det ikke er blevet helt som vi havde forestillet os, synes jeg det er værd at være stolt over, at vores idé trods alt ikke bare er endt i en skrivebordskuffe et sted. Samtidigt kan jeg da kun glæde mig over at korttarmspatienterne – som var den gruppe af patienter vi tog udgangspunkt i, i vores kvalitative undersøgelse – nu har en platform hvor de kan kommunikere, interagere og dele oplysninger med hinanden. Det var tiltrængt! Jeg håber selvfølgelig også, de andre patientgrupper får glæde af netværkene, og af at de nu kan udveksle erfaringer med hinanden og ikke kun med det sundhedsfaglige personale. Og hvem ved, måske udvikler patientnetværkene sig med tiden og får integreret nogle af alle de interessante features vi havde tænkt ind i konceptet.

I mit speciale kan du læse mere om vores koncept, om patientnetværk og om hvordan man kan bruge web 2.0 i sundhedssektoren. Du kan også læse artiklen i Dagens Medicin/Computerworld om at Netfællesskaber giver bedre livskvalitet, hvor jeg prøver at udtale mig klogt om emnet 🙂

Entry filed under: It, kommunikation, Ord, patientkommunikation, sociale medier, speciale, web 2.0, wiki.

Web 2.0 – centrale tendenser Hvad er sociale medier?

3 kommentarer Add your own

  • 1. Mads-Peter  |  januar 18, 2008 kl. 11:44 am

    Jeg synes det kunne være fedt med et par stikord om, hvordan patientnetværket kunne fungere bedre med de web 2.0-løsninger i havde arbejdet med…?

    Svar
  • 2. Claus Bruun  |  januar 18, 2008 kl. 3:05 pm

    Et stort til lykke herfra, der er ikke noget som er så tilfredstillende som at se sine idéer blive ført ud i livet. Og hvis der endda er folk, som får glæde af det…

    Svar
  • 3. Camilla Bruun Jakobsen  |  januar 23, 2008 kl. 7:53 pm

    Tak for jeres kommentarer! 🙂

    Jo, altså, først må jeg hellere skynde mig at fortælle at jeg har fuld forståelse for de begrænsede midler, der har været til projektet, og for at man jo kan blive nødt til at indgå kompromisser, når man er seks forskellige patientgrupper der går sammen om sådan et projekt.

    Når det er sagt, er der nogle ting, vi i vores vision (i specialet) for patientnetværket havde set helt anderledes – og her tænker jeg ikke kun på web 2.0 aspekter. Én vigtig faktor er bl.a. at vi i vores udkast lagde vægt på at designet skulle afspejle, at det var patienternes sted, hvor de sundhedsfaglige kunne komme på besøg. Som det er nu, virker det faktisk omvendt. En anden ting er mit lille hjertebarn: wikien :). Her var tanken at implementere en lokal wiki, og ikke at hente wikipedia ind (da der jo ikke ligger nogle relevante artikler at hente ind). Det fungerer ikke helt. Derudover var tanken at man skulle kunne hente rss feeds ind fra andre sider, altså selv tilføje det indhold man fandt relevant. Og en masse mere.

    Nu er jeg så heldig, så jeg får lov til at rode lidt med det, så vil vi prøve at få det bedste ud af det indenfor de rammer der er. Med tanken om at det jo er et pilotprojekt, og hvor glædeligt det er at muligheden for at interragere og dele erfaringer med andre patienter og dermed overstige geografiske og måske sociale skel, er jeg faktisk overordnet tilfreds. Så kan jeg jo bruge alle mine gode idéer andre steder 😉

    Svar

Skriv et svar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ord, ord, ord

Jeg kan virkeligt godt lide ord. Jeg kan lide at skrive dem, sige dem, tænke dem, og ikke mindst at kløve dem. Det gør jeg her.

Ord jeg har skrevet

Mine ord på Twitter

Feeds


