Ord vi elsker at hade og elske

marts 6, 2008 at 11:51 am 12 kommentarer

Når man nu så godt kan lide at snakke meget om ord, skulle man tro det var nemt at finde et par stykker, man hader. Men jeg synes det er svært!

Nu er hade jo et vældigt slagfærdigt ord, og måske burde jeg kunne mønstre bare en lille smule irritation over enkelte af udtrykkene. Men nej, jeg synes, udvikling holder, og at sprog er mest korrekt og lækkert sådan som det bliver brugt! Jeg læste jo på et tidspunkt italiensk, faktisk så lang tid, så jeg har en hel uddannelse i det. På italiensk har man noget der hedder konjunktiv. Det er sådan en lidt ‘hvis-det-var-at-det-var’-tid man kan bøje verberne i. Ret svært. Den var de unge italienere begyndt at droppe! Sådan noget frygteligt rod, at en kæmpe stor del af den italienske befolkning talte og endnu værre skrev ukorrekt italiensk.

Måske vi i stedet for skulle lave en liste over ord og udtryk vi elsker at elske. Jeg starter gerne (og undskylder på forhånd alle de udtryk jeg direkte har hapset fra andre, men som jeg altså synes er fede. Listen kan også være udtryk man synes er rare at høre på og ikke kun selv sige):

  • En stor sovseskande fyldt med love
  • Feriarmar (skal vi tage ud at rejse/giv mig en…)
  • Feedt
  • Wasaaa (hvad så)
  • Sejt
  • Hvis det var, at det var…
  • De lange (om 1000 kr. sedler)
  • Seriøst (?)
  • Kaching
  • 2300 Superior
  • Optur
  • Lillefredag
  • ÆSKER!
  • Big button strategy
  • Deal!
  • Yaas, evt. yassos (ja)
  • Trutterut
  • Kratterat (noget med at blive kløet på ryggen)
  • Bib (kort for Bibbarmus, Carmens navn før hun blev til Carmen)
  • ROOOSKILDE
  • Pizza
  • Rom
  • Jazz
  • Done
  • Drømme!
  • Koptårkaffe (eller bare kaf’ og the’e)
  • Rocker- (som i Råkkermeget)
  • Skide- (som i Skidelækkert)
  • Sovetryne
  • Diskurs
  • Onomatopoietikon (lydord)
  • Fænomenologi ( lyder man klog)
  • Jeg skal til demo på rådderen
  • Azzååå [løftet kroget pegefinger]
  • Fesen
  • Loren
  • Lurevorn
  • Lurepasse

Det var ikke særlig mange er da ved at blive til en ordentlig stak… Hvad skal der mere på?

Afstemningen (den kedelige) fandt jeg i øvrigt i KKort update.

Entry filed under: kommunikation, Ord, sejt, Sjov.

Sig, du ka li mig! Remix din rejse

12 kommentarer Add your own

  • 1. Claus Bruun  |  marts 6, 2008 kl. 11:54 am

    2300 Superior
    optur!

    Svar
  • 2. Camilla Bruun Jakobsen  |  marts 6, 2008 kl. 11:56 am

    de er på!

    Svar
  • 3. Mette G  |  marts 6, 2008 kl. 8:24 pm

    Lillefredag
    ÆSKER!
    Kan både siges sammen og hver for sig…

    Svar
  • 4. Søren Eusebius Jakobsen  |  marts 7, 2008 kl. 8:03 am

    Et par oplagte kandidatter er:

    Trutterut
    Kratterat
    Bib
    ROOOSKILDE
    Pizza
    Rom
    Jazz

    Svar
  • 5. Camilla Bruun Jakobsen  |  marts 7, 2008 kl. 9:38 am

    Right on – gode ord!

    Svar
  • 6. Tina Thomsen  |  marts 9, 2008 kl. 5:01 pm

    Done
    Drømme!

    Svar
  • 7. Mads-Peter  |  marts 10, 2008 kl. 7:28 am

    Koptårkaffe. (eller bare kaf’ og the’e)

    Rocker. (Som i der kom en rocker (råkker!) fed kvinde ud af porten eller der var rocker (råkker!) meget chili i maden)

    Skide. (Ikke så meget “jeg skal skide”, som i “skidegod film” eller “skidelækker bøf”)

    Sovetryne.

    Diskurs (formentlig det ord, der blev brugt allermest i mit basishus på RUC)

    I går var jeg til en fest, hvor vi kom til at diskutere ord, der var rare at kunne, fordi de fik en til at lyde lidt klogere (eller som om, man havde brugt lang tid på at øve sig i at udtale dem). Heriblandt onomatopoietikon og fænomenologi.

    Svar
  • 8. Camilla Bruun Jakobsen  |  marts 10, 2008 kl. 8:43 am

    Hej Tina og Mads-Peter

    Tak for jeres opturs indspark! Drømme er da bare et virkeligt rart ord i alle sine betydninger.

    Og specielt råkker er jeg glad for kom med på listen, et ord jeg selv har brugt i stor stil. Og nu vil tage op igen. Det fik mig i øvrigt til at tænke på et andet udtryk, som er røget direkte ind på listen: Demo på rådderen. Ærgeligt jeg ikke går til så mange demo’er mere på rådderen, men mon ikke man kan finde en sammenhæng at presse det ind i?

    Og så onomatopoietikon – ordet jeg ikke vidste jeg gik og manglede. Det kalder jo nærmest på et helt blogindlæg i nær fremtid.

    Svar
  • 9. Mads-Peter  |  marts 16, 2008 kl. 1:47 pm

    Forleden hørte jeg i øvrigt udtrykket ‘råkkerfælt’. Det var i forbindelse med mænd der giver bryst. (“Det er råkkerfælt – mænd med deres latterlige, små bryster!”)

    Svar
  • 10. Mads-Peter  |  marts 17, 2008 kl. 9:13 am

    Jeg har da helt glemt den vigtigste: Azzå… (som i ‘altså’).

    “Den er virkelig fed … azzå, på sådan en fesen måde, ikke?”
    “Den er da pænt… azzå… jeg ville ikke selv vælge sådan en frisure…”

    Svar
  • 11. kristian  |  juni 20, 2009 kl. 7:06 pm

    fesen skal 100% på

    Svar
    • 12. Camilla Bruun Jakobsen  |  juni 21, 2009 kl. 7:21 am

      Fesen er på! Samt et par andre i samme boldgade 🙂

      Svar

Skriv et svar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ord, ord, ord

Jeg kan virkeligt godt lide ord. Jeg kan lide at skrive dem, sige dem, tænke dem, og ikke mindst at kløve dem. Det gør jeg her.

Ord jeg har skrevet

Mine ord på Twitter

Feeds


