Få flere kommentarer på din Facebook side

marts 31, 2011 at 8:57 pm 4 kommentarer

Opdateret: hvis du vil læse en lidt længere udgave af dette indlæg, har jeg skrevet en artikel om emnet på K-forum.

Hvis du eller dit brand har en Facebook side, er der gode grunde til at inddrage de brugere der “synes godt om” din side.

En rigtig god måde at få kommentarer og svar på dine indlæg er … at spørge. Spørg direkte om noget, dine brugere nemt kan svare på. Det kan være spørgsmål til brugernes oplevelser af typen: “Har du prøvet…?”, “Hvad gør du…?” eller “Hvad er det bedste…?”.

Du kan også vælge den vinkel at spørge om brugernes holdning til noget, som de gerne vil lufte en holdning til. Der kan motivationsfaktorer være:

  • Emnet er et reelt problem
  • Det er sjovt
  • Det er kontroversielt
  • Det, at have en holdning, siger noget om hvem brugeren er, det er en livsstilsmarkør (“jeg er typen der…” fx drikker kaffe, elsker reklamer, hader fodbold osv.)

Hvorfor ikke bare broadcaste?
Hvorfor skal man have kommentarer på sine indlæg? For det første virker det rigtigt at opføre sig socialt og dialogorienteret på et socialt medie. Goes without saying ville mange måske mene, men jeg synes stadig jeg ser eksempler på brands, der mere bruger Facebook siden som en reklamekanal end som en platform for dialog.

En anden rigtig god grund er at du kommer bredere ud. Jo flere kommentarer du får, jo flere venners startsider dukker du op i – på denne måde får du hjælp af Facebooks anatomi til at gøre opmærksom på din eksistens. Ikke dårligt. Og så er det allerbedste jo at man kan lære noget om dem man gerne vil have i tale. Hvad står vores brugere overfor af udfordringer? Hvilke præferencer har de? Hvordan kommunikerer de? Osv.

3 favoritter
Til sidst tre helt personlige favoritter, der skriver indlæg, som jeg selv har fået lyst til at kommentere på:

Samvirke
Kan du huske de der mails med 100 ting du ikke vidste om mig, der cirkulerede for noget tid siden? Der var bl.a. spørgsmål der hed: “Spiser du stokken på en broccoli?”. Ikke dyb videnskab måske, men det er sjovt at høre hvad andre gør – og hvorfor. Og så er det nemt at svare på! Samvirke er gode til at stille denne type spørgsmål, fx: “Ville du drikke en øl eller sodavand, der er over sidste salgsdato?” og “Hvad vil du gerne vide om flødeboller?” og så bruge det i artikler bagefter.

Roskilde Festival
Roskilde Festival er jo noget, der kan få de dedikerede fans op af stolene, og på den måde kan det måske virke “nemt” på samme måde som kendte artister også får mange kommentarer bare de skriver “Hej med jer”. Men Roskilde Festival har for det første den udfordring at holde en gode tone, hvilket de virkelig gør efterstræbelsesværdigt. Når brugerne brokker sig eller kommer ud på et sidespor kommer der hurtig et skarpt svar i en god tone. Derudover har de vinteren igennem hold gang i den orange feeling ved opfindsomme tiltag, hvor brugerne kunne tagge sig selv i luftfotos, oploade deres videoer, billeder fra camps mm.

Dumme mor
Dumme mor er Søndagsavisens klummeskribent der blev mor for lidt under et år siden og deler sine tanker om det med læserne i en fast klumme i avisen. Med hende som den eneste afsender på Facebook siden er det lykkedes Søndagsavisen at få en meget personlig stemme. Dumme mor deler tanker om kæresten, moderskabet, billeder af babyen (“den lille fede”) i alle mulige situationer og med meget høj frekvens selv på rejse bl.a. til Argentina. Hun får mange kommentarer, jeg tror overvejende fordi hun er utroligt meget tilstede – det føles nærmest som om hun er en rigtig veninde og endda af den slags der er meget åbenhjertige online.

Kender du gode eksempler på brands eller organisationer som lykkedes godt med deres Facebook side?

Entry filed under: Facebook, kommunikation, Ord, sociale medier.

Luksusfælden

4 kommentarer Add your own

  • 1. Mads Mikkelsen  |  april 1, 2011 kl. 9:12 am

    Hej Camilla

    Tak for at have Roskilde Festival med på listen i en relevant og god artikel om emnet.

    Bh. Mads / Roskilde Facebook

    Svar
  • 2. Jens Søndergård  |  maj 17, 2011 kl. 9:28 pm

    Hej Camilla,

    Hvis bare du kunne få dit budskab ud om fornuftig dialog i facebook grupper til de mange tusinde virksomheder som udelukkende benytter facebook ud fra en ide om at reklamerer. Ikke at jeg selv tror på at folk ikke godt vil skabe en dialog med sine facebook “followers”, men det er nok nærmere “hvordan det kan gøres” der mangler hos de mange virksomheder,

    Men mon ikke der kommer mere fokus på dette i fremtiden, 1-2 år så har stort set alle virksomheder en facebook gruppe, derefter skal man igang med optimeringen

    Tak for en god artikel

    (PS: Kom til at poste den under en forkert artikel første gang, så tror min kommentar ender det rigtige sted nu 🙂 )

    Svar
  • 3. Camilla Bruun Jakobsen  |  maj 18, 2011 kl. 6:54 am

    Hej Jens og Mads

    Tak for positive og gode kommentarer. Jens, jeg tror du har ret, det er ikke noget virksomheder og organisationer gør bevidst – det skyldes snarere end meget udbevidst tilgang til Facebook. Og om et par år vil der være flere gode eksempler at følge, hvilket vil gøre det meget nemmere – og mit indlæg her vil fremstå oldnordisk 🙂

    Jeg skylder lige at fortælle at indlægget er blevet udvidet med lidt flere eksempler og pointer i en artikel jeg har skrevet på K-forum.

    Bedste hilsner,
    Camilla

    Svar
  • 4. Malte N  |  november 15, 2011 kl. 1:00 pm

    Super fin og sjov artikel Camilla! Glæder mig til at læse mere 🙂

    Svar

Skriv en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ord, ord, ord

Jeg kan virkeligt godt lide ord. Jeg kan lide at skrive dem, sige dem, tænke dem, og ikke mindst at kløve dem. Det gør jeg her.

Feeds